Spis treści
Kiedy, gdzie, co i jak?
Międzynarodowy Dzień Ojca zwyczajowo odbywa się w trzecią niedzielę czerwca. W 2024 roku wypada on 23 czerwca, czyli tak jak w Polsce. W przeciwieństwie do Dnia Matki, który w Europie obchodzimy kiedyindziej niż Amerykanie, to większość państw na świecie są zjednoczone w celebracji ojcostwa. Zostało zapoczątkowane w Stanach Zjednoczonych, gdy córka zorganizowała huczną imprezę na cześć swojego ojca-weterana, co spotkało się z aprobatą ówczesnego prezydenta, który ustanowił to jako oficjalne święto. Natomiast do Polski przyszło to dopiero w 1965 roku jako inicjatywa łódzkiego wydawnictwa gazet.
Włącz wewnętrznego tatę Dove
Dove co roku dokłada starań na Dzień Ojca, choć nagrana w 2020 roku reklama o tytule “DAD ON” (tłum. “tryb tata włączony”) jest o tyle specjalna, że została wydana w momencie kulminacyjnym pandemii Covid-19. Krótki, mniej niż 1-minutowy spot, przedstawia całą gamę ojców i ojcostwa – od lekarzy, policjantów i innych zawodowców, po tych, którzy wychowują dzieci i zajmują się domostwem, a także przyszłych ojców, oczekujących na pociechy. Na końcu filmiku znajduje się informacja o wspieranych przez markę akcjach charytatywnych i #DADON, którego firma zachęca do użycia.
Idź zapytaj się Taty z Gillette
W 2017 roku producent przyrządów i kosmetyków do golenia Gillette, wypuścił wzruszającą reklamę zatytułowaną “Go ask dad” (tłum. “Idź zapytaj się taty”. Spot zaczyna się od danych statystycznych, według których 94% nastolatków stwierdziło, że woli samodzielnie poszukać informacji w internecie niż poprosić swojego ojca o pomoc. Następnie pokazane są krótkie wywiady z paroma mężczyznami, którzy opowiadają o relacji zarówno ze swoimi ojcami, jak i swoimi synami. Potem Gillette zasymulowało eksperyment społeczny, w którym chłopcy mieli za zadanie nauczyć się rzeczy postrzeganych jako typowo ,,męskich” wpierw z internetu, a potem od swojego taty. W podsumowaniu spotu, wszyscy uczestnicy jednogłośnie stwierdzili, że lepiej uczyć się osobiście niż za pomocą wujka Google. Oczywiście głównym zadaniem była nauka golenia się używając produktów Gillette. Niemniej filmik wzruszył odbiorców i okazał się marketingowym hitem marki.
Ojciec, który jest- Budweiser
Budweiser – marka piwa, o której wspominaliśmy już w poprzednich artykułach, w 2023 roku wypuściła spot z znaną amerykańską gwiazdą baseballu – Ken Griffey Jr., synem jeszcze bardziej słynnego sportowca – Ken Griffey Sr. Junior opowiada w filmie o swoim ojcu, jego osiągnięciach w dziedzinie, jednocześnie oczywiście reklamując markę piwa. Fani obydwu sportowców byli zachwyceni spotem pokazującym specjalną relację między Juniorem a Seniorem, co zdecydowanie poprawiło wizerunek Budweisera jako firmy stawiającej nie tylko na wartości rodzinne, lecz także na integrację pokoleń.
Zakończenie
Dzień Ojca to, jak Dzień Matki, obowiązkowe święto na kalendarzu nie tylko każdego dziecka, lecz także każdej marki! Jest to idealna okazja do wzmocnienia wizerunku swojej firmy jako prorodzinnej, ludzkiej, a także jak w przypadku Budweisera, jako integrującej pokolenia. Otwiera także nowe możliwości, by zabrać głos w ważnych, obecnych sprawach, jak to zrobiło Dove, które wykorzystało Dzień Ojca do wyrażenia podziwu dla lekarzy pracujących w czasie pandemii oraz dla mężczyzn, którzy przejmują klasycznie “kobiece” role i zajmują się dziećmi i domem.