Coca Cola, słodzony napój, który dominuje na rynku napoi słodzonych. Jest to firma, która spopularyzowała współczesnego Mikołaja jak i parę innych amerykańskich zwyczajów świątecznych za pośrednictwem swojej corocznej kampanii reklamowej, która zawsze była przykładem profesjonalizmu i innowacji w reklamie… poza niektórymi okresami, które sprawiły, że reklama Coca Coli albo nie wyszła, albo była… trochę gorsza.
W tym roku jednak ta kultowa reklama Coca-Coli z bożonarodzeniową ciężarówką jest… bardziej wyjątkowa niż innowacyjna. Koncern Coca Cola przygotowała swój bożonarodzeniowy spot z wykorzystaniem AI. Jedna z ich najważniejszych reklam w roku, którą oczekują miliony osób na całym świecie, a marketerzy uznają jej emisję za początek okresu świątecznego w reklamie. Jest to chyba pierwsza międzynarodowa reklama w pełni wykonana za pomocą AI, nie patrzymy oczywiście na Internetowy spot reklamowy ToysRUs, po bankructwie ta firma stała się bardziej lokalna niż globalna.
Cytując Javier Meza podczas wywiadu w tygodniku Marketing Week, osoba odpowiedzialna za marketing marki Coca Cola, oraz jednej z osób odpowiedzialnej za ten spot reklamowy:
“Nie zaczęło się od czegoś takiego jak: <Dobra, to musimy to zrobić w AI>. Chcieliśmy sprowadzić święta do waszych domostw i uznaliśmy, że AI to najlepsze rozwiązanie”
Trzeba przyznać, sama reklama bardzo nie różni się stylistyką od produkcji z poprzednich lat. Jakość też nie jest najgorsza, a ta ikoniczna czerwona ciężarówka, która od 1995 jest integralną częścią kampani marketingowej Coca Coli w okresie świątecznym. wygląda ok, chociaż nie ma spójności wyglądu między nie tylko samymi spotami, lecz również samymi scenami.
Więc gdzie jest problem? Warsztatowo zdaniem profesjonalistów spot ten nie odbiega od produkcji, które powstawały np. z wykorzystaniem animacji komputerowej, i trudno dopatrzyć się znaczących różnic czy poważnych negatywnych aspektów tej reklamy. Jedyne co odbiega od normy to fakt, że cały ten spot został wykonany za pomocą AI.
Według ludzi odpowiedzialnych za ten spot reklamowy, film ten powstał w ciągu zaledwie kilku dni, a główne studio – Silverside AI – przez kilkadziesiąt godzin dostarczyło 110 różnych wersji spotu. Jeden ze współzałożycieli wspomnianego studia AI, Robert Wrubel, przyznał się podczas wywiadu, że ta szokująca kampania Coca-Coli, która debiutuje na całym świecie już prawie miesiąc, może zaprowadzić marketing w zupełnie nowym kierunku.
W 2024 ponad 70% firm wykorzystuje AI w swojej codziennej pracy, czy to przy tworzeniu automatycznych wiadomości, czy generowaniu tekstu, nawet do tworzenia prostych spotów reklamowych na media społecznościowe. Wiemy na pewno, że AI zmieni marketing nie do poznania w ciągu najbliższych paru dekad. Zapewne w 2025 taka reklama, jaką wypuściła Coca Cola będzie normalnym spotem reklamowym. Już teraz możemy zauważyć, że parę polskich firm już wypuściło pierwsze spoty reklamowe, może jeszcze nie w telewizji, ale to tylko kwestia czasu.
Jeśli ktoś myśli, że to, co zrobiła Coca Cola można by uznać za jedną z najlepszych spotów reklamowych na świecie, to mam dla was złe wieści. Może w kategorii AI ta reklama jest najlepsza, rewolucyjna i rozpoczynająca nową erę w marketingu, to jednak w porównaniu do zeszłorocznych edycji bożonarodzeniowej kampanii… No ta reklama niestety pozostawia wiele do życzenia, ale zobaczymy, co będzie za rok, może wrócą do znanej wszystkim czerwonej perfekcji.