Google Core Update (Sierpień 2023): Drastyczny spadek konwersji

Aktualizacje algorytmu Google zawsze budzą wiele emocji i zainteresowania wśród specjalistów SEO i właścicieli stron internetowych. Ostatnia aktualizacja z sierpnia 2023 roku wywołała jednak szczególne zaniepokojenie i kontrowersje. Wielu obserwuje drastyczny spadek konwersji oraz niezrozumiałe wyniki wyszukiwania. Przyjrzyjmy się temu zjawisku bliżej.

Spadek Konwersji

Jednym z pierwszych i najbardziej dotkliwych symptomów, który zauważyli użytkownicy, był ogromny spadek konwersji. Wielu z nich doświadczyło nie tylko spadku pozycji w SERPach, ale przede wszystkim google nagle zaczęło indeksować inne podstrony jako główny wynik wyszukiwania dla danej frazy.

“Holy… Traffic and conversion rates are superbly horrible for the past 24 hours.

For one moment I thought my websites all went offline or something.

Then after reading what @actualart posted below, I got my answer. I guess the traffic drop was because Google rewarding low quality sites for long tail keywords.”

Wyniki Mniej Związane z Zapytaniami

Okazuje się, że część problemu polega na tym, że trafność wyników wyszukiwania spadła. Google wydaje się prezentować mniej związane strony na szczycie wyników wyszukiwania, co skutkuje wyższymi pozycjami dla mniej istotnych słów kluczowych i przyciąganiem ruchu, który nie jest tak dobrze ukierunkowany.

“I think at least part of the issue is that relevancy has taken a dive. Google is ranking less relevant pages at the top of the SERPs, so you end up ranking higher for less relevant keywords and thus get traffic that is not as targeted.

Google is interpreting queries in a very general, broad way now and often misses key words or context that should determine which results show up. There’s something off about the relevancy signals and it’s just bad all around.”

“I took you literally and searched for “noticing a weird effect” (Without quotes). The results have phrases that are highlighted which don’t contain any of those words. Its like they’re guess what you mean. With quotes it does bring up sites with those words.”

Ruch Niskiej Jakości

Niektórzy użytkownicy zauważyli znaczący wzrost bezwartościowego ruchu na swoich stronach.

“I’m getting a load of worthless traffic for the past 12 hours… like 6x of the usual average. And they don’t convert at all. I believe it has to do with ranking irrelevantly.”

Zmniejszenie Trafności w SERP

Kolejnym istotnym problemem jest to, że Google wydaje się teraz rankować strony, które są tematycznie podobne, ale niekoniecznie koncentrują się na konkretnym słowie kluczowym.

“Has anyone noticed a decline in relevance in SERPs? I’m noticing more and more that for specific keywords, Google is ranking topically similar pages but choosing not to rank the page that specifically targets that keyword. For example (I do not have content for this but it’s just a hypothetical), for the keyword “best binoculars for nature watching”, Google will rank your general page “best binoculars” instead of your page “best binoculars for nature watching” which matches the keyword.”

Ruch i Konwersje Spadają

W konsekwencji tych zmian, ruch i konwersje na wielu stronach internetowych znacznie spadły.

Zmiany w Różnych Sektorach

Spadki w Sektorach Finansowym i Hotelarskim

Wielkie spadki zauważono w sektorze finansowym i hotelarskim.

Wzrosty w Serwisach Informacyjnych i Recenzjach

Natomiast odnotowano znaczące wzrosty w serwisach informacyjnych oraz tych związanych z recenzjami.

Wpływ Backlinków

Interesującą obserwacją jest to, że domeny, które niedawno zdobyły dużo silnych backlinków, odnotowują znaczny wzrost w wynikach. Z drugiej strony, strony z sporadycznym przepływem backlinków i brakiem nowych, notują silne spadki.

“Domains that have recently acquired a lot of strong backlinks, strong growth. – Domains with sporadic outflow of backlinks and no new ones, strong declines.”

Podsumowanie

Aktualizacja Google Core z sierpnia 2023 roku przyniosła wiele zaskakujących zmian i wyzwań. Spadek konwersji, niewłaściwe wyniki wyszukiwania, zmiany w różnych sektorach – wszystko to wywołuje wiele pytań i niepewności. Jednak, jak zawsze w dziedzinie SEO (Pozycjonowanie), kluczem do sukcesu jest adaptacja i ciągłe doskonalenie strategii.

Autor: Mateusz Lomber

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *