Spis treści
Wielkanoc 2024
W tym roku, święta wielkanocne odbędą się od czwartku 28. marca do poniedziałku 1. kwietnia 2024. Choć nie są one tak hucznie celebrowane jak Boże Narodzenie, szczególnie, że nie ma w nich tradycji wymieniania się prezentami, to wciąż jest to bardzo lukratywny okres dla niektórych branż- zwłaszcza spożywczej. Korporacje już od tygodnia przygotowują się nawet nie na same święta, ale na okres przedświąteczny, by dotrzeć do jak największej ilości prospektów i zamienić ich w prawdziwych klientów. Strategie, które przyjmują firmy by to osiągnąć są dość podobne, a jednak każda z nich ma w sobie nutę oryginalności.
Wielkamocny Lidl – najtańszy na rynku?
Sławna na cały kraj wojna Lidl vs. Biedronka wciąż trwa – nawet w obliczu świąt. Oprócz tradycyjnych środków marketingowych, Lidl także wprowadził akcję “Wielkamocne Gratisy” w swojej aplikacji Lidl+ z okazjami do zakupu produktów w promocyjnych cenach. W tym roku, kontynuuje też współpracę z firmą Deluxe, reklamując ją jako jedzenie idealne na rodzinne święta. W swoich mediach społecznościowych, profil zasypuje internautów ciekawymi przepisami, idealnymi do przyrządzenia w rodzinnym gronie, oczywiście korzystając wyłącznie z ich artykułów. Kluczowym aspektem kampanii promocyjnej Lidla jest jednak doroczna zbiórka żywności dla Caritas Polska i Federacji Polskich Banków Żywności, która zostanie przekazana w ręce potrzebujących.
Szczęśliwe paragony w Biedronce
Druga strona największej polskiej wojny marketingowej w 2024 roku, to oczywiście Biedronka, która według popularnego sloganu, zawsze przebija Lidl cenowo. Niestety nie ma informacji, czy korporacja bierze udział w jakiejś akcji charytatywnej tak jak jej konkurencja, natomiast prowadzi loterię pod tytułem “Szczęśliwe paragony”, która gwarantuje nagrodę pieniężną zwycięzcy, który zrobił zakupy przy użyciu aplikacji Moja Biedronka. Tak jak Lidl, Biedronka tegoroczne święta sponsoruje z firmą Delikate poprzez posty w mediach społecznościowych z przepisami na pyszne desery. Jednak Biedronka posunęła się o krok dalej i wypuściła e-Booka właśnie z przepisami wielkanocnymi, dostępnego dla swoich fanów.
Poszukajki Milki
Kolejnym przykładem jest uwielbiany przez wszystkich producent wyrobów czekoladowych – Milka. Choć nie jest to polska marka to od lat wiedzie prym w sprzedaży słodyczy na polskim rynku. Sama firma nie ma zbytniej prezencji w mediach społecznościowych – jej Facebook i Instagram są od lat nieaktualizowane, co wskazuje na to, że marka nie widzi korzyści w dbaniu o swój internetowy wizerunek. Natomiast wciąż aktywnie promuje się w bardziej tradycyjny sposób.
W okolicach Wielkanocy, pojawia się dużo reklam telewizyjnych od Milki, jej produktów jest pełno w gazetkach promocyjnych różnych sklepów spożywczych, a bilbordy z charakterystyczną fioletową krową wręcz prześladują potencjalnych klientów. Jednak w tym okresie wiosennym, świątecznym, marka znana jest przede wszystkim z “Wielkanocnych szukajek” organizowanych w całej Polsce. Jest to akcja promocyjna polegająca na poszukiwaniu czekoladowych jajek w specjalnie zaaranżowanych parkach/ogrodach, skierowana głównie dla dzieci.
A co z Allegro?
Czym są święta bez prezentów i dekoracji, które możesz zamówić w minutę i dostać na następny dzień? Na pewno jest to coś, co byłoby niemożliwe bez serwisów takich jak Allegro. Choć firma nie inwestuje w Święta Wielkanocne tak bardzo jak w Boże Narodzenie, to dość intensywnie promuje w internecie zarówno wcześniej wspomniane prezenty, dekoracje, jak i ubrania wiosenne stanowiące idealny początek tej pory roku.
Także Allegro Boxy zostały już świątecznie przystrojone, wprowadzając klientów w świąteczny nastrój. Rok 2024 jest dość kluczowy dla tej marki, z racji na to, że porzuciła współpracę z agencją marketingową i stworzyła wewnętrzny zespół odpowiedzialny za swój digital marketing. Dodatkowo, rozpoczęła działania rozszerzenia działalności na rynek czeski, słowacki i węgierski, ugruntowując swoją pozycję na rynku jako międzynarodowa korporacja. Z tych powodów dość zrozumiały jest chwilowy zastój w promocji w mediach społecznościowych i ogólnie w internecie, choć po prężnie działającej stronie internetowej tego nie widać.
Podsumowanie- Kto zrobił to najlepiej?
Bezkonkurencyjnie, sieci sklepów spożywczych wygrywają w marketingu wielkanocnym. Nie są to jednak tak hucznie obchodzone święta jak te grudniowe, dlatego większość marek nie widzi sensu inwestycji w reklamy w tym okresie. Te które przeznaczają swoje fundusze na promocję zazwyczaj są związane z branżą spożywczą, szczególnie ze słodyczami i czekoladą oraz dekoracjami – takimi jak zajączki, koszyki, palmy i tym podobne, a także branżą restauracyjną, w formie sprzedaży gotowych dań na święta lub po prostu pracując w te dni.