Spis treści
Początek i Moment przełomowy zwykłej aplikacji do nauki języków obcych
Duolingo to aplikacja do nauki języków obcych zaprojektowana przez dwóch gwatemalskich informatyków w 2011 roku. Jest to program e-learningowy, dostępny zarówno na telefonie, jak i na komputerze. Obecnie szacuje się, że ok 500 milionów użytkowników korzysta z Duolingo, dzięki temu, że jest darmowe. Nawet Elon Musk przyznał się w jednym ze swoich wpisów na Twitterze, że z niego korzysta.
Aplikacji takich jak Duolingo było i jest tysiące- co wpłynęło na ogromny sukces właśnie tej marki? Odpowiedź znajdujemy w genialnym, choć ryzykownym kroku podjętym przez firmę, jakim było zainwestowanie w młodą, zaledwie 20 letnią dziewczynę, świeżo po studiach marketingowych. Zaria Parvez w 2020 roku została koordynatorką mediów społecznościowych marki i w rewolucyjny sposób zmieniła jej symbol, zieloną sowę, w jedną z najbardziej znanych postaci w internecie, która przy okazji została nieoficjalną ambasadorką marketingu dla pokolenia Z.
Miłe złego początki
Wszystko zaczęło się od wzrostu popularności Tik Toka podczas pandemii oraz jednoznacznego określenia cech generacji Z przez ogół internautów. Parvez dostrzegła niesamowity potencjał reklamy skierowanej bezpośrednio do tej grupy i stwierdziła, że czas rozszerzyć działalność Duolingo na mediach społecznościowych o tę platformę. Mottem reklamowym firmy jest: “Learning is hard, so we make it fun” (“Nauka jest trudna, więc robimy z niej zabawę”), co Parvez widocznie zrozumiała jako “przebierzmy współpracownika za wielką zieloną sowę i każmy mu tańczyć na stole”. Choć niekonwencjonalne, okazało się to pierwszym, wielkim sukcesem kobiety. Filmik w przeciągu paru dni osiągnął ponad 1 milion wyświetleń.
Sama Zaria określa swoją działalność na Tik Toku jako swoisty sitcom, który z jednej strony ma posty, które składają się na większy obrazek, niby fabułę, oraz filmiki, które są całkowicie absurdalne i surrealistyczne, a zarazem są wysokiej jakości memem, czyli pojedyncze epizody. Parvez przyznaje, że dużą część tego sukcesu zawdzięcza po prostu szczęściu– Tik Tok był wtedy młodą aplikacją, świeżo przekonwertowaną ze skrajnie różnego Muscial.ly, w której niewiele korporacji widziało potencjał jako nośnik reklam.
Sowa Duo – antybohater Gen Z
Sama postać maskotki została przebrandowana z irytującego zwierzaka, który pojawia się w powiadomieniach użytkowników, na sowę terrorystkę, która będzie ganiała cię z nożem, jeśli nie odrobisz swojej pracy domowej z hiszpańskiego na aplikacji. Zestawienie przeciwnych cech, czyli słodycz uroczej, zielonej sówki oraz jej wręcz psychotyczny charakter, jest wyjątkowo modne wśród pokolenia Z, co widać także w popkulturze – najbardziej popularnych postaciach z książek, seriali i filmów.
Sposób na hit Tik Toka – kliknij teraz!
Kolejnym sukcesem Parvez jest także jej bardzo duża aktywność pod filmami – odpowiada i lajkuje komentarze pod każdym ze swoich z nich. Powoduje to efekt lawiny, czyli tworząc kontent, a potem odpowiadając na niego, prowokuje kolejne osoby do nagrywania filmików/robienia memów nie tylko z postami, ale także aktywnością pod nimi. Dzięki temu, kanał praktycznie sam się promuje oraz tworzy profil marki jako bardzo zaangażowanej w życia swoich klientów.
Duo na promenadzie gwiazd
Co ciekawe, do całej akcji przyłączyli się także liczni celebryci, między innymi Dua Lipa, która została oficjalną narzeczoną maskotki. Profil często bierze udział z najpopularniejszych trendach, ale także kłótniach, tak zwanych “dramach” pomiędzy celebrytami, zajmuje strony, przy okazji przypominając swoim obserwującym o tym jak przydatna jest umiejętność języków obcych. Zaria wielokrotnie wykazała się umiejętnością bycia “na czasie”, a także odpowiedniego poruszania się po modach i trendach, tak by jak to sowa Duo mówi: “zespół prawny nie oszalał”.
Obecnie, w lutym 2024, profil Duolingo na Tik Toku ma 9,5 miliona obserwujących z średnio 5 milionami lajków per filmik.